Sunday, August 29, 2010

Cooking My style : Kuih Ketayap Dan Ayam Goreng Kunyit

Masakan kali ini adalah berdasarkan apa yang ada kat dapur. Cuma disebabkan teringin nak makan kuih ketayap, jadi ke kedai la sekejap untuk beli kelapa parut. Kaau di Taiping, boleh kata semua kedai runcit ada jual kelapa parut. Tapi dekat Kota Damansara ni, kedai tertentu je yang ada jual, maklum la kat Taiping kalau nak santan mesti nak yang asli tapi kat sini orang selesa pakai santan serbuk ataupun santan yang dalam kotak. Lebih mudah dan cepat. Cuma rase nyer tak boleh lawan yang asli la.

Kuih Ketayap-Cara Saya

Untuk buat kuih ketayap cara saya memang mudah. Bahan2 pun yang simple ajer. Mula-mula sekali kena la buat inti kelapa. 

Kuih Ketayap

Bahan Inti

1/2 biji kelapa parut
2 sudu besar gula merah
2 sudu besar gula
sedikit air

Bahan Kulit

1 1/2 cawan tepung gandum
1 biji telur
sedikit pewarna hijau
air 
garam

Mula2 sekali, inti akan dimasak terlebih dahulu. Masukkan kesemua bahan inti ke dalam periuk dan masak dalam api sederhana. Kacau rata hingga sebati.

Untuk kulitnya, bancuh tepung dan bahan2 yang lain seolah-olah nak buat Lempeng cuma kena pastikan bancuhan tersebut lebih cair dari lempeng. Gunakan blender supaya bancuhan tepung menjadi halus. Dadarkan nipis-nipis dalam kuali yang diletakkan sedikit minyak masak. Setelah bahagian kulit menjadi masak dan agak kering, boleh la diangkat dan diletakkan inti. Gulung kemas dan siap untuk dihidangkan.

Ayam Goreng Kunyit


Untuk ayam goreng kunyit pun saya gunakan bahan2 yang dah sedia ada dalam peti ais. Walaupun bahan tak banyak, yang penting suamiku makan nasi tetap bertambah..hehehe. Pada saya, memasak di rumah tak semesti nya kena ada segala bahan2 macam yang digunakan kat hotel2 dan restaurant. Yang paling penting, secukup rasa.

Ayam Goreng Kunyit-Cara Saya
Bahan
Ayam dipotong kecil2 (nak lagi mudah beli chicken filet kat Giant)
1 sudu serbuk kunyit
1 biji bawang merah (besar sikt) - potongan pun kena agak tebal
1biji lobak merak- potong panjang
kobis bunga
garam

Mula-mula sekali, gaul ayam dengan kunyit dan garam. Goreng ayam tersebut menggunakan minyak yang agak banyak. Goreng sehingga agak2 garing, kemudian masukkan pula lobak merah dan kobis bunga. Bila lobak merah dan kobis bunga dah lembut, bolehlah dimasukkan bawang merah. Sayuran tidak perlu terlalu masak untuk mengekalkan khasiat yang terdapat dalam sayuran tersebut..mudah saja kan. Dah siap untuk dihidangkan.

Ini masakan CARA SAYA, orang lain mungkin lain caranya. Yang penting, kita happy..hooray!!

No comments:

Post a Comment